lördag 23 november 2013

Copper Lass & Natural Horsemanship


Jag har börjat lära mig grunderna i NH (Natural Horsemanship) och kommer att praktisera det en del med hästarna framöver. Söndag den 15/11 åkte jag till curlyhästarna för tredje gången, och hade med mig kompisen J och N. M, som äger hästarna, visade mig grunderna i NH andra gången jag var där, tillsammans med kompisen S. Denna dag fick jag praktisera dessa nyinlärda kunskaper en andra gång, på Missouri's Copper Lass.

Grunderna i NH:
1 - Få hästens uppmärksamhet och respekt (se bild).
2 - Flytta bakdelen.
3 - Backning.
4 - Be hästen komma till dig.
5 - Flytta framdelen.
6 - Skicka hästen ut på volt.

Viktigt med snabb eftergift när hästen gör rätt eller visar tendens på att göra rätt och att inte avsluta påbörjad rörelseövning innan man har fått en reaktion från hästen.

J och M diskuterade även barfotaverkning enligt vildhästmetoden samtidigt som de praktiserade verkningen på Copper Lass. Copper Lass var tålmodig med både verkningen och NH-övningarna men tröttnade efter ca. 40 minuter. Det är fortfarande en hel del att ta in, för ett femårigt sto som är under inlärning.

Jag har även inhandlat Lisbeth Johnsons 9(!) DVD:er om NH - nu är det hårdträning som gäller, även för mig, med andra ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar