söndag 20 oktober 2013

Hästkärlek och trista besked


Jag har varit väldigt passiv på den här bloggen sedan mitten av sommaren. Anledningen till detta är en blandning av olika orsaker men en av orsakerna, som har "kastat mig ur kurs", var att jag fick det trista beskedet (ett av de tråkigare besked som en hästtjej kan få) att jag är pälsdjursallergiker. Vilket även innefattar en allergi mot just hästar, i mitt fall. Någonstans har jag misstänkt allergi, ändå sedan jag började rida igen 2008, då jag kunde känna av hösnuvesymtom när jag befann mig i stallet. Jag förnekade det väl genom att tänka att det säkert var höet och/eller dammet jag reagerade på. Men så var då inte fallet. I dagsläget har jag en mildare allergi och jag tänker inte ge upp vad gäller hästarna och ridningen. Jag försöker däremot att tänka på att vara lite mer försiktig och noggrann, exempelvis genom att undvika ryktandet (om möjligt), byta om i stallet, duscha direkt när jag kommer hem, ta en allergitablett innan jag åker till stallet osv. Jag har även börjat intressera mig väldigt mycket för den allergivänliga hästrasen American Curly och planerar att köpa en egen curly, när jag har möjlighet. Fram tills dess tänker jag fortsätta med min passion, så länge jag kan, tills jag kan skaffa en egen allergivänlig häst och förutsatt att symtomen inte förvärras. Jag vet att jag inte är den enda hästallergikern som ändå kan fortsätta med det de älskar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar