söndag 20 oktober 2013

Oh Sally - den nya utmaningen


Igår var jag och kollade samt fotade M när han tävlade Lovis i LB:1, dressyr-KM. De lyckades få ihop 61,21 % i klassen, vilket är Lovis bästa procent någonsin!

Efter tävlingen frågade A, en kompis till M som står med sin foderhäst i samma stall som Lovis, om jag ville komma och provrida hennes foderhäst Oh Sally. Hon berättade att Oh Sally är en travhäst som blivit riden i ca. 2 månader. Jag som älskar en utmaning sa att jag kan ge det ett försök. Oh Sally var omusklad, obalanserad och förstod inte alla hjälper (exempelvis skänkelhjälperna). Hon hetsade i skritten och traven. Jag försökte att sitta djupt i sadeln, använda vikthjälper och halvhalter för att få Sally att slappna av och hitta rätt tempo och balans. Försökte att låta skänklarna ligga mot Sallys sida, ganska passivt, förutom vid kommandon. Jag märkte efter en stund att Sally började söka kontakt med bettet. Hon hade en tendens att antingen hamna över lodplanet eller "hänga" i bettet och hamna bakom hand (se bilder), då hon inte hade så mycket egen balans. I traven drog hon först iväg i trav-trav vilket var svårt för mig att följsamt följa med i, haha, men sedan började hon hitta ett lugnare travtempo. Det var svårt att ställa och forma henne i volterna, då hon inte riktigt förstod skänkelhjälperna, så jag fokuserade mer på raka spår.

Allt som allt fick jag uppfattningen att Sally var en väldigt trevlig individ och då jag gillar att rida varmblod (kolla bara på Linis) så antog jag utmaningen att försöka träna upp denna hästs balans, styrka och hjälpa henne att förstå sig på de olika hjälperna. Utveckla henne i grundarbetet i dressyr, helt enkelt. En ny utmaning för mig men efter provridningen kändes det inte som en omöjlig uppgift. Vi kom en bit på väg, för att vara första gången! Nu ska jag försöka att hinna med att rida Sally en gång i veckan, på helgerna, till att börja med så får vi se vad det kan bli av det här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar