söndag 7 juli 2013

Barbackaridning på fältet och ett pass på ridbanan med Lovis


Igår fortsatte sedan jag och A vidare till nästa stall där jag skulle rida ett pass på Lovis. Jag började med att rida ut Lovis till fältet för en uppvärmning, barbacka, där vi tog lite sommarbilder. Vi blev däremot uppätna av bromsar, då det kryllade av de små krypen. Sedan tog jag ett kortare pass på banan. Lovis kändes en aning seg och jag blev alldeles slut av värmen och av att rida Lovis. Jag känner att jag verkligen behöver öva upp min egen styrka/kondition mer för att orka rida henne fullt ut, då hon kan kännas en aning tungriden ibland. Vi red igenom lite lösgörande övningar och jag red först utan sporrar men avslutade passet med sporrar. När jag fick på mig sporrarna, och slapp överdriva mina hjälper för att få kontakt, fick Lovis ett mycket bättre steg och hon tog i mycket mer med bakbenen och fick ett mer rejält påskjut. Hon blev även stadigare i formen. Av någon anledning har jag dock upptäckt att jag har mindre styrka/stadighet när jag rider lätt i traven och att jag då har väldigt svårt att rida ihop Lovis, jämfört med vid nedsittning där jag enklare kan sitta emot och driva fram henne med sätet. Jag har även upptäckt att jag är slarvig med att spänna magmusklerna och hålla bak axlarna/ihop skulderbladen. Har funderat på om man skulle prova med en hållningsväst, kanske Perfect Shoulder? När jag red Lovis detta pass kände jag däremot hur det började "bränna" i magmusklerna, haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar