tisdag 30 juli 2013

Dressyrarbete i regnet


I söndags blev det ett 50-minuters dressyrpass med Lovis på ridbanan, i regnet. Övade på att lossa Lovis i sidorna och att få till ökning i trav och galopp. Lovis slappnade av och blev eftergiven väldigt fort i skritten och fortare än vanligt i traven. Det känns som att jag har börjat hitta fler "knappar" på henne nu och att vår kommunikation fungerar bättre! Framåtbjudningen var också ganska bra under detta pass och Lovis kändes lyhörd för hjälperna. Vänstersidan var fortfarande svårare att få igenom än högersidan, men efter lite lösgörande arbete så kändes Lovis hyfsat stadig i formen även där. Tidigare har jag haft svårt att rida ihop Lovis ordentligt i traven, när jag har ridit lätt och med vanligt tränsbett, men denna gång lyckades jag behålla formen även i lättridningen. I vanliga fall blir det "stjärnskådning" i lättridningen och jag har inte lyckats vara lika stadig med skänklarna samt saknat ordentligt "påskjut" med bäckenet. Har länge haft mycket lättare att arbeta Lovis i nedsittning i traven.

Även i galoppen kändes Lovis hyfsat stadig i formen, mer i högervarvet. Jag övade att fatta galopp och sedan rida snett igenom över ridbanan för att öka galoppen över diagonalen, och sedan bryta av till trav vid spåret. Ökningarna kändes okej i galoppen men saknade en del energi och påskjut bakifrån. Ökningarna i traven, däremot, kändes fina! Jag började med att rida trav i högervarvet för att sedan öka på långsidan. Där tog Lovis i ordentligt vid första försöket och sköt på mer med bakkärran. Jag nöjde mig därför med en ökning i det varvet. I vänstervarvet fattade Lovis först galopp men vid andra försöket blev det en hyfsad ökning även där! Lovis har en tendens att bibehålla samma tempo i alla gångarter och det har varit svårt att få till ökningar och minskningar, därför jobbar vi vidare med detta samt övergångar.

Lovis och jag har även anmält oss till vår andra dressyrtävling och lokala start - den 25:e augusti i Glanshammar. LC:2 och LB:1, om allting går enligt planerna, så nu är det återigen hårdträning som gäller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar