söndag 7 juli 2013

Första småskutten med Linis på över ett år - Lycka!


Igår hade jag en jättemysig heldag i stallet, tillsammans med min vän och kollega A.Vi började med en myslunch på picknickfilt i hästhagen med Linis och Katitzie, där de fick smaka på minimorötter. Sedan byggde vi ett litet hinder, ett räcke på ca. 30 cm, och gjorde iordning Linis. Jag kände däremot, när jag tittade på hindret (trots dess löjligt låga höjd) att jag har blivit lite av en dressyrmupp på sistone, då det pirrade till lite i kroppen av tanken att hoppa.

Linis kändes ganska stel i ridningen och det tog en stund att mjuka upp och lossa henne i kroppen. Hon började däremot frusta nästintill direkt, när jag red serpentinbågar, och slappnade därmed av i psyket. Hon var väldigt positiv men väldigt ivrig och en aning "snubblig" så jag fick sitta emot ordentligt, när jag satt ned i traven, för att hjälpa henne att hitta travtakten. Hon taktade nästan och ville gärna travgaloppera innan hon hittade sin balans. Hon kändes fortfarande fast i högersidan i galoppen och fattade där korsgalopp. När det var dags att skutta lite valde jag därför att först travhoppa henne, i högervarvet, och sedan ta hindret i galopp i vänstervarvet.

De första två sprången slarvade Linis en aning med att lyfta rygg och ben men de sista två sprången (se bilder) hoppade hon mer med ryggen och lyfte bättre på benen. Hon skötte sig jättebra under passet och vi båda var överlyckliga över att ta våra första små skutt tillsammans på över ett år!

Sedan fick A prova Linis lite genom att trava och skritta av henne. Totalt blev det ett ridpass på ca. 40 min, vilket var alldeles lagom för Linis i värmen och då hon inte är i full kondition. Om man kan lyckas lossa henne i högersidan i galoppen och träna upp styrka/kondition så tror jag att vi kanske har möjlighet att komma ut på någon småtävling/träningstävling i år, vilket vi ska försöka satsa på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar