torsdag 18 juli 2013

Helgens ridpass på Lina Fortune


I lördags red jag markarbete med Linis. Lade fram ett hinderstöd med en bom åt ena hållet, ett cavalettihinder mellan och ett hinderstöd med en bom åt andra hållet med ett galoppslag mellan varje. Höjden låg på cirka 30-40 cm. Jag började med att rida lösgörande övningar i skritt, totalt i cirka 15-20 minuter. Övningarna var skänkelvikning mot staket, serpentinbågar med flytta för skänkeln, "vanlig" skänkelvikning och flytta för skänkeln på den öppna delen av volten. Jag gjorde sedan dessa övningar i trav. Linis lossade ganska snabbt och kändes eftergiven i skritt och trav innan jag började med galoppfattningarna. I vänstervarvet kändes hennes galopp ganska fin och samlad. I högervarvet, däremot, lyckades jag inte lossa henne i galoppen och hon hamnade i korsgalopp. "Bakkärran" ville inte riktigt följa med. Jag provade att fatta galoppen ur övningen "flytta för skänkeln i volt" och att fatta den snett igenom, med samma resultat varje gång.

Då jag inte lyckades få loss henne i högergaloppen valde jag att endast rida markarbetsövningen några gånger. Linis fick till ett riktigt rejält språng på sista hindret och hade spetsade öron hela tiden. Hon hade ganska fin bjudning mot hindren.

I söndags började jag med att skritta fram Linis och arbeta henne lite i trav. Jag red igenom de olika lösgörande övningarna - skänkelvikning, serpentinbågar med flytta för skänkeln och flytta för skänkeln i volt. Jag fick även prova att fatta galopp. Som tidigare så kändes Linis helt okej i vänstergaloppen men var fortfarande låst i högergaloppen. Då fick ägaren, N, hoppa upp på henne och rida igenom henne ordentligt. Linis lossade i kroppen nästintill så fort N satte sig i sadeln och gick riktigt fint! Hon var en aning låst i bakbenen till att börja med men mjuknade upp ju mer N red. I högergaloppen "travgalopperade" hon - det vill säga att bakbenen travade och frambenen galopperade - och hon blev inte riktigt ren i högergaloppen förrän N fattade galopp över hindren och sedan fortsatte galopparbetet därifrån.

När N hade ridit Linis i cirka 20 minuter hoppade jag upp igen och fick skutta några språng för att sedan trava och skritta av henne. Hon stelnade till en aning när jag hoppade upp och kändes inte eftergiven och mjukade upp ordentligt först framåt slutet, när jag travade av henne. Då sökte hon sig "framåt och nedåt".  Jag lyckades inte få till en ren högergalopp, även då jag tog hjälp av hindren och cavalettibom. Linis var inte lika noggrann med att lyfta ryggen över hindren denna gång men hade spetsade öron hela tiden och "sög tag" i hindren. Det gäller bara att fortsätta arbeta med att lossa Linis i kroppen och bogarna, särskilt i högersidan!

1 kommentar:

  1. Hej! Fick se att du red Lina Fortune, kan inte finnas många som heter Lina Fortune så antar att det är det varmblodsstot jag och min familj i Ekshärad hade en gång i tiden, så kul å se att hon har det bra å funkar så bra som ridhäst! Var meningen att hon skulle gå som travhäst men det gick inte så bra.. Är så glad att se att hon har det bra, jag var bara 6-7 år när vi hade henne, världens snällaste var hon!
    Brukar sitta å kolla på gamla kort på henne som jag har, saknar hennes goa mule å hennes vackra, snälla ögon!
    Mina föräldrar skildes så jag visste inte riktigt vart hon tog vägen men nu fick jag se hur bra hon fick det! // Hennes gamla ''ägare'' från Ekshärad

    SvaraRadera