lördag 29 juni 2013

Ridpass på banan, uteritter och nya benskydd


Idag började jag med att rida Linis, mellan regnskurarna, med ett pass på ridbanan. Hon fick även inviga några riktigt läckra benskydd som jag fyndat begagnat (se bilder). Jag arbetade lösgörande och Linis mjuknade upp och blev eftergiven nästintill så fort jag satte mig i sadeln. Hon kändes inte lika stel i kroppen som hon gjorde i början av vårt senaste ridpass tillsammans. Jag red igenom olika övningar, såsom skänkelvikning mot staket, serpentinbågar med flytta för skänkeln och ökad trav. Linis har fortfarande lite svårt för skänkelvikning mot staket och behöver bygga mer styrka för att orka hela långsidan, därför kräver jag inte mer än några steg i taget av henne nu. Linis hade fin framåtbjudning, vilket hon brukar ha, och tog i ordentligt med kroppen i travarbetet samt frustade nöjd under passet. Hon är en häst med otrolig arbetsvilja!

I första galoppfattningen i högervarvet landade Linis i korsgalopp, vilket hon hade en tendens att göra även vid senaste ridpasset. I vänstervarvet är hon ren i galoppen och har styrkan att bära sig själv i form men av någon anledning verkar hon vara låst i högersidan i galoppen. Denna gång provade jag att lösa detta genom att först fatta vänstergalopp, rida in snett igenom över ridbanan, bryta av till trav vid mittlinjen och sedan fatta högergalopp. När jag red denna övning landade Linis i en ren högergalopp, så jag gjorde detta några gånger innan jag nöjde mig med galopparbetet för detta pass.

Avslutningsvis red jag igenom LC:1-programmet, då Linis kändes väldigt mjuk, fin och stadig i formen. Programridningen gick väldigt bra, Linis kändes fjäderlätt i handen och trampade på fint. Mot slutet av programmet, efter andra galoppfattningen (i högervarvet), blev hon däremot en aning för ivrig och började takta och halvtrava/halvgaloppera när vi vände rätt upp för avslutningshälsningen. Hon har även lite svårt för att vara helt still i halten ibland, när hon blir för ivrig. Jag avslutade ridpasset på Linis med att skritta av henne i skogen. Totalt blev det ett ridpass på ca. 60 min.

Sedan åkte jag vidare till nästa stall för att sköta och rida Lovis. Lovis stod ute i hagen utan täcke och var genomblöt från regnskurarna. Med anledning av att Lovis var dyngsur valde jag att ta en uteritt barbacka. Jag red henne på vanligt tränsbett i dressyrtränset. Lovis kändes lyhörd för mina hjälper och hade ganska mycket energi och framåtbjudning. Jag tog några rejäla galoppsträckor, där jag sköt fram Lovis ordentligt i ökad galopp några gånger för att sedan samla ihop henne mer i galoppen framåt slutet. Jag galopperade även upp för en liten backe, i ökad galopp, för att Lovis skulle få ta i och arbeta ordentligt med ryggen. Hon tog i fint med bakbenen i både traven och galoppen.

Vid ett tillfälle höll Lovis nästan på att krypa ur skinnet när en man med en cykel dök upp bakom en buske. Lovis vände tvärt om och skulle börja trava tillbaka åt det håll vi kom ifrån. Jag lyckades hålla balansen, trots att jag satt barbacka, och fick stopp på Lovis direkt med röst- och tygelhjälper. Hon tittade sedan lite reserverat på mannen med cykeln, och en liten pojke med cykel bredvid, när vi red förbi. Förutom denna händelse skötte sig Lovis exemplariskt hela ridturen och jag red med henne in i skogen, för lite klättring på de slingriga stigarna. Även Lovis frustade nöjd under passet och kändes ganska fin och stadig i formen. Totalt blev det en uteritt på ca. 60 min även där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar