söndag 23 juni 2013

Barbackapass och trim på ridbanan med Lovis och Linis


Igår red jag ett barbackapass (bilden nedan är från ett tidigare barbackapass på Lovis) på ridbanan med Lovis à ca. 35 min, med pelhambettet. Vi red igenom de olika lösgörande övningarna och använde oss, även denna gång, av travbommarna (rida "slalom" emellan") som ett redskap för att lossa bogarna. Lovis fick ett väldigt fint "tryck" i traven och även i galoppen, när jag ökade på en aning på långsidorna. När jag rider Lovis på pelhambettet har hon en tendens att hamna bakom hand, så jag var extra noggrann med eftergift i handen och att försöka vara mjuk samt "släppa fram" Lovis i tyglarna. Hon lyssnade väldigt bra och jag märkte hur hon respekterar skänkelhjälperna bättre och hade en mer naturlig framåtbjudning från början. Lovis kändes mer liksidig och "låste sig" inte lika mycket i vänstersidan, vilket naturligtvis även kan bero på det starkare bettet. Jag försöker att vara sparsam med ridning på pelhamet och rider henne helst på vanligt tränsbett. Detta då jag känner att det blir mer "ärlig" ridning där styrkor och svagheter hos både mig och Lovis framträder mer tydligt och det blir tydligare vad vi behöver arbeta mer på i vårt samspel.

Efter barbackapasset på Lovis åkte jag vidare till nästa stall för att rida ett pass på ridbanan med Linis (första bilden är från ett tidigare barbackapass på Linis). Jag red Linis med sadel och "trimmade" henne på banan à ca. 40 min. Linis kändes, till en början, ganska stel så jag red först igenom de lösgörande övningar, som jag har tränat med Lovis, i skritten. Linis slappnade av och mjukade upp ganska snabbt och i traven tog hon i ordentligt med bakbenen och frustade nöjt. I nedsittningen har hon däremot en tendens att ibland börja takta och bli för ivrig, särskilt vid förberedelsen inför galoppen, vilket hon blev även denna gång. Då fokuserade jag på att hjälpa henne att hitta takten, vilket hon gjorde efter några meter, när jag noggrant följde travtakten med sätet. Vad gäller galopparbetet kändes Linis fin och hon galopperade på i en ganska fin form i vänstervarvet. I högervarvet, däremot, landade hon ständigt i korsgalopp och "snubblade" fram. Jag försökte med olika fattningar - fattning ur hörnet, fattning på volt och fattning på rakt spår (med ställning åt höger). Alla gånger blev det samma resultat. Hon visade, under passet, inte heller några tydliga tecken på hälta eller ömhet. Vid sista fattningen fick hon till det bättre, fast bakkärran ville fortfarande inte riktigt hänga med, men jag nöjde mig där och travade av henne. Linis blev väldigt svettig, trots att jag inte red henne så hårt, så jag känner att både Linis och jag behöver konditionstränas och det är osäkert om vi kommer att komma i form tillsammans denna säsong, i tid för träningstävling och startfälttävlan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar