lördag 15 juni 2013

Uppladdning och lokal tävlingsdebut LC:1


Igår åkte jag direkt från jobbet för en kortare kvällsridning på Lovis. Detta så att jag skulle kunna rida igenom de lösgörande övningarna i lugn och ro, inför den lokala tävlingsdebuten dagen efter. Lovis kom travandes nedför staketet i hagen när hon såg min bil och gnäggade glatt när jag gick för att hämta in henne. På ridbanan så kändes hon ganska mjuk redan från start men jag fick inte riktigt till avsaktningarna mellan galopp och trav (i bibehållen form) på henne. Hon kändes fortfarande stel i vänstersidan, så jag försökte fokusera på att lossa upp henne där men samtidigt rida övningarna likvärdigt i båda varven. Passet kändes helt okej men formen var inte riktigt lika stadig som under förra ridpasset.

På tävlingsdagen ringde väckarklockan kl. 05.00 då jag och min sambo skulle göra oss iordning för att åka mellan Örebro och Kumla. Där mötte vi upp Lovis ägare, M, och hennes sambo för att göra iordning och lasta Lovis. Lovis gick in i transporten som om hon aldrig hade gjort någonting annat, duktiga ponny! Sedan bar det iväg, 7,7 mil, till tävlingsplatsen. Vi blev ganska fundersamma när vi närmade oss och var mitt ute i skogen, men inte en hästtransport fanns i sikte. Tävlingen hölls på en idrottsplats 2 mil utanför Karlskoga. När vi kom fram såg vi konkurrensen - och den var hård! Flashiga dressyrekipage med glänsande, bruna halvblod. Lovis och jag var första startande i klassen och när vi äntligen hade hittat tävlingsplatsen och kommit fram så var det ca. 40 min kvar till start.
Vi lastade ut Lovis, satte på henne utrustningen och gick med henne runt parkeringen. Jag fick hoppa upp fort och bege mig till framridningen. Där försökte jag att rida de mjukgörande övningarna - skänkelvikning mot staket och serpentinbågar - och några varv i galopp, med ökad galopp på långsidorna. Lovis kändes mjuk och eftergiven under framridningen.

När det var dags att gå in på banan stelnade Lovis till och gick mot hand en aning. Antagligen kände hon hur jag stelnade till lite, då jag stelnade till lite av att rida min allra första lokala tävling. Känslan under ritten var inte särskilt bra och jag lyckades, klantigt nog, glömma en av volterna vilket resulterade i en felridning. Den ökade traven, snett igenom, gick ganska bra och i galoppen kändes hon en aning mer avslappnad. Ritten resulterade i 57.59% med 1 felridning. När jag kollade igenom filmen och bilderna från ritten såg jag däremot att det såg mycket bättre ut än vad känslan föreslog och jag fick domarkommentaren: "mjuk ridning". Jag känner mig nöjd med resultatet ändå, med tanke på att det var vår första tävling tillsammans och min lokala tävlingsdebut. Dessutom har jag, för bara några ridpass sedan, börjat hitta Lovis form på vanligt tränsbett.

Lovis skötte sig alldeles utmärkt och nu laddar vi om inför nästa tillfälle som dyker upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar