fredag 21 juni 2013

Midsommarpass på ridbanan


Dagens ridning skedde på ridbanan med Lovis. Detta då hon är nyskodd och en aning öm i hoven och måste ridas på mjukt underlag, annars hade jag planerat en mysig uteritt. Jag red ett kortare pass, på ca. 30 min, med vanlig sadel och tränsbett. Lovis började flytta sig åt sidan nästintill så fort jag satte mig i sadeln - hon har förstått övningarna med "flytta för skänkeln" lite för bra, haha! Det låg travbommar på banan så jag började med att rida "slalom" mellan bommarna, i skritt, för att försöka lossa Lovis i bogarna och göra henne uppmärksam och kvick på hjälperna. Lovis slappnade av ganska fort, så fort jag tog tyglarna efter framskrittningen, men i traven har hon en tendens att hamna över tygeln i lättridningen. När jag rider trav nedsittning känner jag hur jag kommer åt Lovis mycket bättre. I nedsittningen "sköt hon på" riktigt ordentligt med bakbenen och fick ett mycket fint steg! Jag har däremot upptäckt hur jag "driver på" alldeles för mycket med mina skänklar när jag rider Lovis i lättridningen i traven, så att mina skänklar blir fladdriga. Måste öva på att bli mer stadig i mina skänklar på Lovis även i lättridningen, även när framåtbjudningen på henne är svag, och att vara mer noggrann på att hålla tillbaka axlarna, "skjuta framåt" med höfterna och spänna magmusklerna.

I galoppen kändes Lovis mer fram och även i traven, när jag satt ned och arbetade ordentligt med mina muskler. Vädret var väldigt kvavt och det kändes nästan som att åskan hängde i luften. Jag kände mig svag i kroppen och orkade inte rida hela vägen. Trots detta hade vi ett ganska effektivt ridpass där vi hann rida igenom de olika övningarna (skänkelvikning mot staket, serpentinbågar med flytta för skänkeln, travbommar i båda varv och galopparbete med ökning på långsidorna och korta ihop galoppen innan övergång till trav). Svetten rann och även Lovis blev lite svettig, vid sadelgjorden och över mulen där tränset hade suttit, så lite effektivt arbete blev det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar