söndag 19 maj 2013

Dressyrträning med Lovis


Igår tränade jag och Lovis igenom LC:1-programmet inför tävlingen den 15 juni. Lovis invigde en del ny utrustning som min kompis köpt åt henne - nytt träns, bett, vitt schabrak och vita benlindor. Provade att rida henne med stångbettet i början av passet men det kändes som att Lovis gick emot bettet och jag lyckades inte få henne att slappna av. Vi provade sedan att byta till vanligt tvådelat bett och Lovis kändes genast mycket mjukare i munnen. Jag lyckades däremot inte riktigt lossa henne i vänstersidan och kände själv att min ridinsats inte var på topp. Min kompis fotade några bilder och filmade när vi försökte oss på att rida igenom programmet. När jag kollade igenom filmen efter passet såg jag att jag glappade en hel del på tygeln (vilket jag inte har gjort i ridningen på bra länge!) och att jag kunde ha hållit mina skänklar mer stilla. Jag kände även, i ridningen, att jag inte lyckades hålla emot henne riktigt, då hon blev ganska stark, särskilt i vänstersidan. Jag måste träna upp min styrka och stabilitet i bål, mage och rygg för att orka hålla emot henne och kunna ge henne tillräckligt med stöd från sitsen och handen för att hon ska bli kvar på tygeln och hitta sin egen balans. Energinivån var det däremot inga problem med och hon sprang nästan före istället. Tidigare har jag haft en del jobb med att få fram bjudningen på henne och att försöka få till ökningar och tempoväxlingar, men denna gång sprang hon fram och gjorde ett par ganska fina ökningar i traven när vi red snett igenom! Vi ska satsa på att försöka boka in ett dressyrpass för en tränare inför tävlingen, så att vi kan slipa ordentligt på att finna samspelet i ridningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar