söndag 19 maj 2013

Presentation av medryttarhästen Lina Fortune


Lina Fortune är ett varmblodssto (född -00) och ägs av samma släktingar till mig som äger Katitzie. Hon var den första av deras hästar som jag fick rida, år 2011, när jag och ägaren gav oss ut i skogen på en härligt galen galopptur. "Linis" var inte den enklaste hästen att hitta "knapparna" på och hon hade en tendens att springa på och bli stark i ridningen. Det tog dock inte många ridpass för oss att hitta varandra och det var någonting med Linis som charmade mig. Hon är, till skillnad från Katitzie, inte en exteriört sett "vacker" häst, då hon är en aning överbyggd bak, och hon är också det man skulle kalla en "ridtravare", trots att hon aldrig har startat ett travlopp. Hon kan upplevas en aning hetsig i ridningen men när man lyckas tygla den energin blir hon otroligt mjuk och härlig att rida. Hon är välriden och har fina gångarter. Med Linis har jag gett mig ut på träningstävlingsbanorna då vi har ridit både Pay&Jump och startfälttävlan, felfritt, och jag har hoppat henne enstaka hinder upp till 105 cm. Jag red även Linis väldigt intensivt sommaren 2011 och nu rider jag henne så ofta jag har tid och möjlighet, vilket blir cirka en gång i veckan eller varannan vecka, på helgerna. Vi har som mål att komma ut på tävlingsbanorna i år men då Linis sträckte sig i hagen nyligen så får vi se om vi hinner komma i form tills dess!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar