söndag 19 maj 2013

Presentation av medryttarhästen Katitzie


Det dressyrstammade halvblodsstoet Katitzie ägs av släktingar och första gången jag "träffade" henne var år 2011, när jag fick börja rida henne utan bestämda dagar. Första gången jag red Katitzie kände jag en otrolig "wow-känsla". Vilken häst, så känslig, snäll och en riktig läromästare! Jag hade, redan innan jag red Katitzie, börjat hitta formen på olika hästar lite smått men hade svårt att behålla formen när jag väl funnit den. Jag hade hittat "knapparna" på några ridskolehästar och fått till känslan av "uppförsbacke" och fått hästarna på tygeln under mer eller mindre långa stunder, men kunde inte riktigt hålla det ett helt ridpass. Med Katitzie kunde jag lättare hitta formen och hon hjälpte mig att hitta "den rätta känslan" och sedan behålla den hela ridpasset. Även i hoppningen var Katitzie en riktig läromästare där hon hoppade med spänst och höjd rygg. Hon kunde dock "busa till det" i hoppningen och vid något tillfälle fick jag smaka grus men det var bara att hoppa upp igen, med ett leende på läpparna. Med Katitzie tävlade jag dressyr på en internettävlingssida, Interdressage, och vi kom på en 8:e placering bland internationella ekipage från ett antal olika länder. Med Katitzie tog jag flera härliga galoppturer ut i skogen och dressyrpass på "vallen". Sommaren 2011 red jag Katitzie flera gånger i veckan. Idag rider jag fortfarande Katitzie ibland men inte lika ofta då hon har fått en till medryttare och tiden för mig inte riktigt räcker till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar