söndag 19 maj 2013

Presentation av medryttar-/sköthästen Spilta Karius


Efter Tide så blev jag erbjuden av en ägare, som tidigare hade en häst i samma stall som Tide när jag var halvfodervärd där, att bli medryttare på hennes nyköpta kallblodstravare, Spilta Karius, född -99. Detta då hon tyckte att jag hade en mjuk hand med hästar. Karius var en vacker, mäktig och aningen explosiv valack. Tyvärr hann jag inte rida honom mycket, då han blev sparkad i hagen av en annan häst vilket ledde till en gaffelbandsskada i vänster bakben. Jag var medryttare/skötare på Karius i tio månader under år 2010 och var i stallet 2 ggr/v på bestämda dagar. Innan jag fick sluta som medryttare, då tiden inte räckte till, hade jag precis börjat skritta och trava igång Karius efter skadan och hade hunnit med cirka fem ridpass innan skadan. Jag lärde mig mycket om hästhållning däremot och red ibland ut barbacka med ett islandssto, Kimny, som var triangelmärkt och stod i stallet som sällskapshäst. Hon fick endast skritta och trava några steg, på grund av triangelmärkningen, någon dag i veckan. Jag fick även chansen att rida ett par andra hästar i stallet någon gång, för att hjälpa de andra tjejerna som hade sina hästar där. Annars blev det mycket pysslande, ryktande, mysstunder, en del NH-träning i hagen med mera med Karius. Planen, innan skadan, var att vi skulle ha deltagit på någon kurs i akademisk ridkonst, då Karius var utbildad inom det, och eventuell prova att skutta några skutt, då Karius hade blivit hopptränad upp till 90 cm banor av sin förra ägare.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar